Alla inlägg under november 2008

Av Familjen Edengrand - 1 november 2008 04:39

Elias mådde inte så där 100 igår men försökte ändå vara glad. Natten har varit sämre med feber och orolig sömn. Jag själv fick en timmes sömn kring midnatt och har varit vaken sedan dess för att ha koll på febern och att han kissar som han ska. Man blir orolig när han plötsligt mår sämre fast man vet att det är "normalt". Allt mäts och ph-värdet kontrolleras så att det inte bildas kristaller i urinen. Högdoscytostatikan har den egenskapen att den kan kristallisera urinen och skada njurarna så var 6:e timme efter avslutad behandling så ges "motgift" mot detta ända tills man har kommit ner på normala värden i blodet. Vad värdet kallas vet jag inte men det ska ner på 0,2 & Elias hade 111 i slutet av droppet och 6 timmar senare tror jag det var 38 och sedan ytterliggare 6 timmar senare var 0,43 och nu i natt 0,4. Om jag har koll på allt så kan det gå väldigt fort ner från start för att sedan, plana ut rejält, ibland inte med mer än 0,1 per mätning (6:e timme). Detta innebär att vi inte vet om han når sina 0,2 under morgontimmarna eller under lördagen. Det kan ta lång tid och tydligen kan viss dryck förhala det hela medans te x. mycket vatten kan påskynda värdet att falla mot normalt. Nu ska jag kolla dagens väder och försöka lista ut när det kan va dags för vinterdäcken!

Hej Hopp hälsar Christer

Ovido - Quiz & Flashcards