Direktlänk till inlägg 14 december 2008

Panik och ångest

Av Familjen Edengrand - 14 december 2008 22:29

Fastän vi vetat att och väntat på att behandlingen ska fortsätta känns det ändå svårt att packa väskan. Elias har gråtit från och till hela kvällen. Fick en kraftig ångestattack medan han såg på TV och jag stod i köket. Skek "Mamma, jag kan inte andas!" Paniken skjuter ur ögonen och han kämpar för att få luft. Jag tar honom i min famn, pratar lugnande och säger att det inte är någon fara, att jag alltid kommer att finnas hos honom. Pratar om morgondagen. Säger att han kommer att klara det. Att denna gången måste han må bättre än de förra gångerna eftersom han inte haft någon behandling sedan förra fredagen. Nu har han ju inte ont i magen hela dagarna och har kunnat äta förhållandevis bra. Säger att hans kraft är mycket bättre nu än tidigare - att det ska nog gå bra. Sakta börjar han andas normalt och tårarna rinner längs kinderna. Sitter länge och håller om honom. När han hämtat sig hjälper jag honom in i duschen och han börjar gråta igen - vill inte vänta längre. Säger att han vill åka in med en gång och påbörja behandlingen.

Efter vi duschat sitter vi och tittar på TV, svenska hjältar. 7 personer är utvalda. Det borde vara tusenfalt fler än dem. Elias är vår hjälte! Albert som räddade livet på honom är en annan.

Innan programmet är slut vill Elias gå och lägga sig. Frågar varför han måste få mer behandling. Gråter och är rädd. Börjar få svårt att andas. Jag säger hur mycket vi älskar honom, hur duktig han är, att det är ok att vara ledsen men att han måste försöka tänka på bra tankar - få ett mål med sin behandling. Han högsta önskan är att få leva som vanligt och få gå till skolan - få vara med sina kompisar, skratta och leka.

Beatrice kräkte en gång, natten till idag. Har ont i magen och är lite blek. Hennes blodsocker är högt, trots att vi gett henne extra insulin varje timme - totalt mer än vad hon får på flera dagar. Så hon är också ledsen och gråter. Det blir en natt att ta blodsocker var, var annan timme... Det blir till att stanna hemma från skolan i morgon också.

Från och med 03.00 är Elias fastande inför sövningen i morgon och imorgon kl.7 är det dax att rapportera till avdelningen hur läget är och sen är det dax att åka in så vi är där innan kl.8.00

 
 
Ingen bild

Tobba

15 december 2008 13:40

Mina tankar är hos er i dag, detta kommer att gå bra, känner det djupt inne i mitt hjärta, kämpa på min vackre Elias, en god dag kommer allt detta att vara över och då är det ju värt det. Glöm inte det, en dag kommer du att vara frisk, min älskade pojke.
Tobba

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Familjen Edengrand - 6 februari 2009 23:33

Vi håller på att flytta bloggen. Den nya adressen är: http://edengrand.blogspot.com/ Välkomna! ...

Av Familjen Edengrand - 5 februari 2009 22:49

Hej!   Var ute och promenerade idag, tänkte då på handboll så klart, funderade på om man skulle dela ut lite priser och liknande till killarna när säsongen börjar lida mot sitt slut, tillexempel träningspris, årets kämpe, årets prestation, Naturli...

Av Familjen Edengrand - 5 februari 2009 21:38

Förstod direkt när Elias vaknade i morse att han mådde bättre än han gjort på 3 veckor. Han pratade så högt att man hörde vad han sa. När han sen kom upp på sängkanten, gick han in till toa, utan hjälp. När han fått på sig kläderna gick han hela väge...

Av Familjen Edengrand - 4 februari 2009 23:05

Redan tidigt hade jag en avtalad tid kl.10.00, kl.11.00 kom det 2 psykologer till Elias för att se om de kunde komma på nåt bra för honom. Så vi beskrev allt vad som hänt honom och hurdan han är som person - som frisk och hur han mår nu. Så de kommer...

Av Familjen Edengrand - 3 februari 2009 22:51

Elias lärare bestämde sig för att hans klass skulle ta bussen hit och hälsa på en kort stund. Vi fixade fika med saft och fastlagsbullar i ljusgården. Jag tror att flera av klasskompisarna tyckte det var lite skrämmande att se Elias så påverkad och t...

Ovido - Quiz & Flashcards